Financiële problemen bij medewerkers is niet alleen een probleem voor de medewerker zelf, maar ook voor organisaties. De gevolgen voor de organisatie zijn groot, medewerkers zijn zichtbaar minder geconcentreerd, zijn minder productief en hebben een hoger ziekteverzuim dan medewerkers zonder financiële problemen. (Personeel met schulden, Nibud 2017). De gevolgen voor de medewerker zijn mogelijk nog groter. Deze mensen kunnen te maken krijgen met deurwaarders, dwangbevelen, loon- en/of boedelbeslag met als gevolg stresssymptomen en burn-out verschijnselen. Medewerkers vinden het in het algemeen erg moeilijk om over hun financiële problemen te praten, zeker richting hun werkgever. Schaamte speelt daarbij een grote rol, maar ook angst hun baan te verliezen. Daardoor komt deze problematiek vaak (te) laat aan het licht. Vroegtijdige signalering is belangrijk om te kunnen werken naar een oplossing. Voorwaarde daarvoor is een veilige werkomgeving waarin medewerkers aan de bel durven te trekken en hun financiële problemen bespreekbaar kunnen maken.
Hoe ziet de start eruit?
We maken eerst kennis bij de medewerker thuis. Dit gesprek is geheel vrijblijvend. Bij zo'n eerste gesprek gaat het vooral om kennis maken en aftasten of er sprake is van wederzijds vertrouwen. Wanneer dit laatste het geval is, maakt de coach een analyse van de problematiek en stelt een Plan van Aanpak op voor de stappen die uw medewerker moet maken om de financiële problemen het hoofd te kunnen bieden. Daarnaast ontvangt u een tussen- en een eindrapportage van het traject. Van belang hierbij is te melden dat u alleen op de hoogte wordt gesteld van de voor uw organisatie van belang zijnde aspecten van het traject. Aanverwante zaken op persoonlijk vlak die eventueel tijdens de besprekingen naar voren komen, vallen onder het beroepsgeheim van de coach. Dit om de vertrouwensband tussen de coach en de medewerker niet te schaden.
Wat kan de financiële coach verder voor de medewerker doen?
Uiteraard begint het met het op orde stellen en structuren van de administratie. Dit kan op verschillende manieren (papier of digitaal), afhankelijk van de wensen en mogelijkheden van de medewerker. De schulden worden geïnventariseerd. Op basis van deze inventarisatie wordt bepaald wat de aanpak is van de schulden op korte en langere termijn. Wanneer de schulden niet binnen afzienbare tijd kunnen worden afbetaald, zal een schuldhulpverleningstraject worden aangevraagd. Tijdens het hele traject wordt de medewerker geadviseerd en gecoacht naar het zelfstandig beheren van zijn/ haar financiën. Wat wordt er van de medewerker verwacht?
De motivatie van de medewerker om de financiële problemen op te lossen is een belangrijke voorwaarde voor het succesvol slagen van het traject. Eigen inbreng, verantwoordelijkheid nemen en volledige medewerking verlenen aan het verstrekken van gegevens spelen minstens zo'n belangrijke rol.
Wanneer is het traject klaar?
Aan de start van het traject wordt op basis van de problematiek en de afspraken die met uw medewerker worden gemaakt een inschatting gemaakt van de duur van het traject. In sommige gevallen volstaat een coachingstraject van enkele afspraken. In andere gevallen zal het wat meer tijd vergen. Tussentijds wordt geëvalueerd of het aantal geplande coachingsgesprekken juist is of moet worden bijgesteld. De coacht bouwt tijdens het traject een periode van zelfredzaamheid in, waarin met opdrachten wordt bekeken of de medewerker het geleerde in de praktijk kan toepassen en daarmee zelfstandig zijn/haar financiën op orde kan houden. Aan het einde van het traject vindt na een periode van 3 maanden een follow up plaats om te bekijken of er daadwerkelijk verbetering te zien is.